5 základných pohybov v Parkoure, ktoré by si mal ovládať

29. apríl 2018 726 slov 4min Adam Youssif ... 880x
Detail

Človek už dokáže nájsť na internete množstvo rád a tutoriálov na super efektné triky, ktoré sú veľmi atraktívne a záujemca o Parkour sa do nich rýchlo pustí.  Často sa však potom stane, že sa človek v určitej situácií zraní či inak zlyhá na základných pohyboch. Je to ako stavať dom od strechy. Skôr či neskôr to niekde povolí.

Týchto 5 vecí ti pomôže k tomu, aby si efektívne začal s tréningom. Rovnako sa však môže hodiť aj skúsenejším ľuďom, ktorí pociťujú, že sa už ďalej neposúvajú.

 

#1 Tlmenie doskokov

Schopnosť stlmiť doskok pokladám v tréningu za vôbec najdôležitejšiu. Sú to tisíce a tisíce menších či väčších otrasov, ktoré telo počas tréningu zažije.

  • Doskok na spičky (na prednú časť chodidla) je absolútny základ. Pri doskoku na päty, trpia nie len kolená ale aj bedrá a chrbtica. Bez návyku správneho doskoku na špičky sa môže  počas tvojho tréningu rýchlo stať úraz, preto túto techniku nepodceňuj. 
  • Doskok na štyri je ďalšia technika absorbcie nárazu, kedy okrem nôh tlmíme náraz aj rukami. Po doskoku na špičky človek prenáša energiu aj do rúk. Je to ako keď mačka dopadá z výšky. Elegantne stlmí dopad všetkými štyrmi a dokáže znova rýchlo vyraziť. Táto technika sa dá využiť pri dopade vpred aj do strán.
  • Kotúľ alebo PK Roll je druh kotúľu, ktorý rozkladá energiu dopadu cez celé telo. Jeho využitie je známe i v mnohých bojových umeniach.  Okrem doskokov sa s ním dajú zachrániť aj situácie, kedy človek zakopne, či inak stratí kontrolu nad svojou stabilitou. Z týchto troch druhov je zrejme najťažší, má však veľmi podstatné miesto v tréningovom procese. PK Roll sa rovnako využíva aj pri pádoch vzad či do strán.

#2 Balans

Balans alebo tréning rovnováhy je ďalším dôležitým aspektom tvojej prípravy.

Okrem toho, že balans posiľňuje vnútorné svalstvo a zlepšuje držanie tela, dávame ním zabrať aj nášmu vestibulárnemu systému, ktorý sa nachádza vo vnútornom uchu a má na starosti okrem iného aj orientáciu v priestore.

Podstatným prvkom je aj nastavenie našej mysle. Či sa sústredime na cestu a pracujeme so signálmi, ktoré nám telo dáva alebo si vopred nahovoríme, že určite spadneme, veď je to predsa úzke.

#3 Výskok

Množstvo ľudí začína práve zoskokmi (dropmi). Sám sa však snažím držať hesla, že čo už raz zoskočím, musím vedieť aj vyskočiť. Nedá sa to vždy aplikovať, mnoho vecí sa však dá radšej šetrnejšie zliezť, ako za každú cenu zoskakovať.

Výskok vnímam aj ako “cestu tam aj späť”. Každý prvok by si sa mal učiť do všetkých strán, aby si predišiel svalovým dysbalanciám a možným úrazom pri neschopnosti sa adaptovať prekážke. Rovnako by si mal mať schopnosť, vrátiť sa naspäť.

TIP: Zaraď drill výskokov do svojho bežného tréningu a pomôže ti k množstvu iných pohybov.

#4 Lezenie 

Kto ako malý neliezol po stromoch, preliezkách či múrikoch?

Je to predsa v ľudoch zakorenené, ako bežný pohyb. Nie všetko sa dá obehnúť či preskočiť.

Ak však lezieš na niečo vyššie, nepreceňuj pri lezení svoje schopnosti a výdrž. Vždy mysli na to, že ti musí ostať ešte energia na zlezenie dolu. Skúmaj prostredie vopred, než sa do neho pustíš. Či niečo nie je uvolnené alebo nehrozí iné riziko.

Liezť sa dá skutočne takmer všade a vôbec nemusí ísť o nejaké mrakodrapy. Aj malý múrik či strom ťa môže naučiť množstvo vecí.

Foto: Marek Záhradník

#5 Beh

Pohyb v Parkoure nie je len o schopnosti preskočiť jednu či dve prekážky po sebe. Môže to trvať aj 5, 10 či 30 minút. Keď sme trénovali v kolíske Parkouru v Evry s Yannom Hnautrom z Yamakasi, išli sme nonstop asi hodinu a pol. Hodina a pol behu, skákania, rúčkovania, lozenia a výziev. Podobný koncept ste si mohli vyskúšať na akcií Zimuška, ktorú raz do roka Parkour Škola organizuje práve v zimných mesiacoch.

 

"Parkour nie je len o tých pár super skokoch, ktoré si viete v kľude nacvičiť. Ale aj o schopnosti, využiť tieto skoky ako po sto metroch, tak aj po dvoch kilometroch behu."

 

Dané prvky sa vám samozrejme hodia aj mimo tréningového procesu. Sú to pre človeka prirodzené pohyby a nikdy nevieš, kedy sa ti môžu zísť napríklad v krízovej situácií.

Ak si nie si istý, ako tieto prvky správne vykonať, prihlás sa na www.parkourskola.sk/kurzy a vyskúšaj si tréning pod našim dohľadom.