Späť do formy 1: Vyvrtnutý členok

7. júl 2018 650 slov 3min Adam Youssif ... 711x
Detail

Takmer nikto sa im nevyhne. Menšie či väčšie úrazy. Či už podceníme alebo preceníme seba, či prostredie, nejaký typ úrazu už určite každý z nás mal. V tejto sérií článkov sa bližšie pozrieme na tie, u ktorých je pravdepodobnejšie, že sa s nimi stretneme.

Častou príčinou vyvrtnutého členku je nepriamy doskok/dostúpenie na prekážku. To, či je povrch prekážky rovný alebo nie, hrá rovnako určitú rolu.

Pri vyvrtnutí dochádza k natiahnutiu väzov v okolí píšťali (lat. tibia)  a členkovej kosti (lat. talus). Takýto úraz má celkovo tri rôzne podoby:

  1. Natiahnuté väzy sa sa miernou bolesťou a opuchom. Rehabilitácia je účinná už počas troch dní. Ako liečba je vhodná fixácia a kľud. Po prechode bolestí treba začať s pomalou a postupnou záťažou.
  2. Pri natrhnutí väzov sa rovnako objavuje opuch a výrazné bolesti, prítomné sú však už aj modriny. Pohyblivosť nohy je celkom obmedzená. Pri tomto type je k fixácií vhodná ortéza. Regenerácia trvá niekoľko týždňov. Po určitom čase je vhodné začať s pravidelným, nenáročným pohybom. Napr. cvičenie pod vodou.
  3. Pri roztrhnutí väzov je prítomná silná bolesť, výrazný opuch pričom rekonvalescencia pri tomto type úrazu, trvá aj niekoľko mesiacov. Je nutná systematická a trpezlivá rehabilitácia. Ak máte možnosť, požiadajte svojho lekára aby vám predpísal elektroliečbu, vodoliečbu či masáže.

Čo robiť tesne po úraze?

To, že ide o vyvrtnutie členku poznáte podľa toho, že vám pri doskoku chodilo "ujde" do strany. Ďalej podľa prudkej bolesti, neschopnosti došlapnúť a opuchu chodila.

Začnite schladením postihnutého miesta ľadovými obkladmi či kryospejom, ktorý bežne dostanete v lekárni, a vyložte si nohu na vyvýšené miesto. Pri natiahnutí väziva, môže jemné masírovanie opuchu smerom k srdcu, zmierniť nástup opuchu. Končatinu zafixujte a vyhľadajte lekársku pomoc, kde vás pošlú na RTG.

Prevencia

Ako prevencia slúži samozrejme kvalitná rozcvička pred každým výkonom. Medzi prevenciu patrí taktiež posilňenie hlbokého stabilizačného systému, napríklad balansom na rôznych povrchoch či aktívnym strečingom.

Tipy

#1 Ak máte popri chodníku či ceste obrubník, skúste sa po ňom prejsť bez toho, aby ste spadli.

#2 Ak zvládnete balans po obrubníku, skúste sťažiť podmienky napríklad tým, že položíte na zem palicu, a budete balansovať po nej. Mikropohyby, ktoré vznikajú pri nestabilných plochách akými je napríklad palica, prípadne iné balančné pomôcky (bosu, slackline a pod.) pomáhajú zapájať drobné svalstvo v okolí kĺbu a tým celkovo posilniť jeho aktívnu zložku.

#3
 
Ak čakáte napríklad na zastávke, zdvyhnite mierne jedno chodidlo od zeme a skúste vydržať len stáť na druhej nohe.

#4 Skúste si pri státi v autobuse predstaviť, že je to obrovský board, na ktorom držíte rovnováhu a budete sami zvedaví, koľko zástavok a zákrut takto zvládnete :)

#5 Ak je vonku teplo, prejdite sa na boso a skúšajte chodiť cez čo najrôznejšie povrchy. Ak nie ste zviknutí chodiť na boso, spočiatku bude vaše chodidlo veľmi opatrné a citlivé. Neskôr sa však každý povrch zmení na príjemnú masáž a po chvíli zistíte, že si na nohe cítite svaly, o ktorých ste ani nevedeli. 

#6 Skúste do rozcvičky zakomponovať prvky antifragility. Tvoria ju pohyby, kedy sa dostávame do menej prirodzených polôh pre daný kĺb, čím sa posiľňujú vnútorné štruktúry. Môže to byť napríklad chôdza po vonkajšej/vnútornej strane chodidla, precisi na tyč a pod. Pri týchto prvkoch zachovajte vyváženú mieru zaťaženia, aby sa vaše telo malo možnosť postupne adaptovať a zosilnieť.

Záver

Vyvrtnutý členok nie je doménou len dynamických športov. Môže k nemu dôjsť i pri obyčajnej chôdzi, napríklad u žien na opätkoch alebo nezriedka u dôchodcov na šmykľavom, zamrznutom povrchu.

Takéto úrazy chodidla nie su síce fatálne, je však nutné prijať proces regenerácie ako "nový začiatok" a byť k sebe zodpovedný. Takéto väzy sú v budúcnosti náchylnejšie na opakované zranenia a prevencia by sa mala stať bežnou súčasťou nie len tréningu, ale i bežného života.

Zdroje:

http://www.behame.sk/bezecka-skola/vyvrtnuty-clenok-natrhnute-vazy-clenka-co-s-tym
http://www.symptomy.sk/choroby/podvrtnutie-clenok
http://www.medmedical.sk/BLOG/vyvrtnuty-clenok