Späť do formy 2: Problémy s kolenným kĺbom

26. august 2018 791 slov 4min Adam Youssif ... 460x
Detail

Kolenný kĺb patrí medzi najzložitejšie a najzaťažovanejšie kĺby v tele človeka. S jeho problémami sa nestretávajú len rýchlo rastúce deti či starší ľudia, ale pomerne častejšie aj športovci.

Na začiatok trochu anatómie. Kĺb je pohyblivé spojenie dvoch alebo viacerých kostí, ktoré sa vo vnútri väzivového púzdra dotýkajú plochami pokrytými chrupavkou. Dnes sa budeme venovať konkrétne kolennému kĺbu, ktorý tvoria tri kosti – stehnová (femur), píšťala (tibia) a jabĺčko (patella). V kĺbe sa ďalej nachádza chrupavkový útvar - menisky, ktorý spolu so skríženými väzmi tvoria vnútro-kĺbové stabilizátory. Hrúbka chrupavky je závisla od miery namáhania daného kĺbu, preto je prirodzené, že športovci majú hrubšiu kĺbovú chrupavku oproti bežnej populácií.

V každom kolennom kĺbe sú dva menisky, vnútorný meniskus (meniscus medialis), ktorý je vačší (má polmesiacový tvar "C"), a celým svojím obvodom je pevne spojený s kĺbovým púzdrom, čím je viac náchylný na zranenie. Druhý je vonkajší meniskus (meniscus lateralis), ktorý má skoro kruhový tvar "O". Je viac pohyblivý a tým pádom menej náchylný k porušeniu. Menisky sú pevné a zároveň pružné, preto sú využívané na tlmenie nárazov, prenášanie a rozkladanie váhy tela a bránia ničeniu chrupavky. 

Dôležité je taktiež kĺbové púzdro, ktoré je zložené z väzov, úponových šliach svalov a mazotvornej blany, ktorá produkuje do dutiny kĺbový maz, potrebný na výživu chrupavky a hladkosť dotykových plôch. Nato aby sa kĺbový maz "rozotrel" po celom kĺbe, je potrebné pravidelne cez deň vykonať pohyby v celom rozsahu pohybu, napr. drep a podobne.

Skúste si spomenúť, koľko krát za deň ste vykonali pohyb v celom rozsahu kolenného kĺbu?

 

Ako vzniká poškodenie menisku? 

K roztrhnutiu či inému poškodeniu menisku dochádza najčastejšie pri prudkom rotačnom pohybe v kĺbe, pri ktorom stojíte či dopadáte rovno a vytočíte sa v kolenách. Meniskus môže byť samostatne poškodený alebo u ťažších zranení sa môže pridružiť poranenie kolenných väzov. Nie vždy však za poranením menisku musí byť úraz. Starším ľuďom chrupka vekom prirodzene slabne, jej hrúbka sa znižuje, a preto je náchylnejšia na poškodenie.

 

 

Aké sú príznaky poškodenia menisku?

Tesne po úraze sa dostaví vlna bolesti a koleno vám môže „vypnúť“. Taktiež môže ísť o pocit preskočenia, pukanie či pocit podlomenej končatiny v kolene. Mnoho ľudí zvláda po zranení aj naďalej chodiť so zranenou končatinou, avšak pri závažnejších poškodeniach môže ostať pohyb celkom zablokovaný. Na menisku sa môže jednať o niekoľko druhov poranenia. Ide o rôzne tržné rany, odlúčenie, natrhnutie a podobne. Bez ošetrenia a liečby sa môže časť odtrhnutého menisku postupným opotrebovaním „stratiť“ alebo „vcestovať“ do vnútra kĺbu, ktorý následne obmedzuje pohyb v kolene.

 

Ako prebieha liečba?

Vo väčšine prípadov, najmä ak sa jedná o nejasnú diagnózu roztrhnutia menisku, býva najprv zahájená konzervatívna liečba.  Pri akútnej fáze doktor zvyčajne nasadí tabletky či masti na zmiernenie opuchu a bolesti, chladenie končatiny a obmedzenie fyzickej aktivity. Ak je konzervatívna liečba neefektívna, prechádza sa k operačnej časti akou je artroskopia. Jednou z možností ošetrenia poraneného menisku je odstránenie časti či celého menisku. V určitých prípadoch je možné roztrhnutý meniskus aj prišiť.

Po chirurgickom ošetrení meniskov sú potrebné následné pravidelné rehabilitačné cvičenia (možné vykonávať aj doma), pri ktorých sa navráti kolenu pohyblivosť a jeho sila. Začína sa cvičeniami na zlepšenie rozsahu hybnosti a následne postupným pridávaním záťaže na končatinu. Dĺžka rekonvalescencie trvá od 1-3 mesiacov podľa okolností.

 

Prevencia proti problémom s kĺbami

#1 Cvičte každý deň aspoň 15 minút!
#2 Snažte sa niekoľkokrát za deň rozhýbať kolenný kĺb v celom jeho rozsahu. Podporíte tým premazanie kĺbu. Vhodné cvičenie je napríklad drep a jeho varianty (hlboký drep a pod.)
#3 Nezanedbávajte rozcvičku pred tréningom či iným výkonom
#4 Náročné pohyby vykonávajte vždy len po dôkladnom rozcvičení
#5 Cvičte s vlastnou váhou, čím prispejete k spevneniu svalstva okolo kĺbov
#6 Doprajte svojmu telu vhodnú regeneráciu medzi tréningami
#7 Myslite na vhodnú obuv pri športovom výkone
#8 Pite dostatok vody pred, počas a po výkone
#9 Užívajte kĺbovú výživu s obsahom chondroitínu, glukosamínu a MSM

 

Mnoho nie len ľudí čo pravidelne nešportujú ale i športovcov, dlhodobo podceňujú vplyv svojho tréningu na poškodenie kĺbov. Bolesti, opuch alebo obmedzenie funkcie kĺbov, nie je situácia, ktorá sa vyrieši sama od seba, viazaním bandáži či sypaním analgetík do seba.

Včasné ošetrenie poškodeného menisku operáciou a zodpovedná rehabilitácia, predstavuje lepšie funkčné výsledky ako keď sa vyšetrenie neustále odkladá. Vtedy môže poškodený meniskus spôsobiť sprievodné nenapraviteľné poškodenie chrupavky.

Privítali by ste video inštruktáž o tom, ako si posilniť kolenné kĺby? Dajte vedieť do komentárov! :)

 

Zdroje:

http://hovormeoklboch.sk/2017/09/poskodenie-a-operacia-menisku/
http://abysportnebolel.sk/zdravie/kolenny-klb-a-priciny-tazkosti-s-kolennym-klbom/
https://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-pohybe/ako-riesit-znicene-klby.html
http://www.symptomy.sk/meniskus